בחירת נייר למדפסת הזרקת דיו

 

הנייר שבו אנו משתמשים קובע במידה רבה את איכות התמונה שאותה אנו מדפיסים.

באם לא נשתמש בנייר מתאים איכות המדפסת לא תבוא לידי ביטוי בתוצאות ההדפסה.

מדפסת הזרקת דיו משוכללת ומדפסת הזרקת דיו באיכות סטנדרטית תיתנה תוצאות זהות באים לא תדפסנה על נייר המיועד להדפסה במדפסת הזרקת דיו.

נייר המיועד למדפסת הזרקת דיו הוא נייר העובר טיפול מיוחד המכשירו לשימוש שאותו ייצרן מייעד לנייר.

 

שלושה גורמים קובעים את איכות ההדפסה על הנייר:

 

  1. ברק
  2. ספיגה
  3. היצרן

 

 

  1. בברק הנייר נקבע בעיקר עפ"י מידת הליטוש של פני הנייר, ככל שהנייר חלק ומלוטש יותר איכות ההדפסה על הנייר תהיה טובה יותר.

בנייר מחוספס החזרת האור תהיה לכיוונים שונים, בנייר חלק החזרת האור תהיה לכיוון אחד, הפיזור יהיה קטן יותר וההדפסה על המשטח תיתן תוצאה טובה בהרבה.

ניתן לראות זאת בבירור כאשר משווים תוצאות של הדפסת צבע בעיתון שהוא מודפס בנייר מחוספס וגס לבין תוצאות של הדפסת צבע המתקבלות במגזין המודפס על נייר חלק באותו עיתון.

    

  1. ספיגת הנייר את צבע הדיו היא המפתח השני לאיכות ההדפסה כאשר הדיו מוזרק על נייר ההדפסה עליו להשאר באותו גודל שבו נגע בנייר בצורת נק' סימטרית.

אסור שהדיו יספג לעומק הנייר.

כאשר הדיו נספג לתוך הנייר נק' הדיו מתפשטת ומקבלת צורה לא אחידה שאיננה עגולה, הגבולות אינם אחידים ומרחק קצה האזור המודפס איננו אחיד וזהה למרחק ממרכז נק' הדיו.

השינוי בולט ביותר בעיקר בקצוות של טקסט או אובייקטים בתוך הצילום.

כפי שנאמר תופעה זו נגרמת ע"י ספיגת הדיו בנייר.

כדי להתגבר על תופעה זאת של התפשטות הדיו כתוצאה מספיגה, נייר פוטו באיכות גבוהה מצופה בציפוי של פילם דק אשר מונע מהדיו לחדור לתוך הנייר.

נייר מצופה נותן תוצאות הדפסה שאיכותם עולה בהרבה על כל הדפסה בנייר לא מצופה.

המפתח לאיכות ההדפסה במדפסות הזרקת דיו החדשות הוא איכות הנייר.

כאשר מדפיסים על נייר, שכושר הספיגה שלו גבוה המרחק בין קווי הנק' חייב להיות כזה שגם אם הצבע ייספג, עדין לא יתאחדו נק' הדיו.

על נייר פוטו לא סופג ניתן להכפיל את מס שורות הצבע ובכך להגביר את חדות התמונה.

 

  1. ייצור נייר פוטו וסאטין המיועד למדפסות הזרקת דיו דורש ידע רב  וניסיון הן בייצור נייר הבסיס והן בציפוי הנייר. כיוון שהתפתחות הענף היא מהירה היצרנים חייבים להגיב במהירות להשתנות המתמדת בענף. רק מפעלים בודדים מסוגלים להציע  כיום פתרונות לכל סוגי המדפסות ולכן יש חשיבות רבה לבחינת והתאמת הנייר למדפסת לפני קניית הנייר.  ניירות פוטו של  Epson hp, inkarnation, אמורים לתת תשובה הולמת למרבית הצרכים. היחס בין מחיר, איכות וצרכי המשתמש יקבעו את סוג הנייר.